On the Holocaust and the problem of the representation of extreme negativity in the cinema. An approach from the classrooms
Un acercamiento desde las aulas.
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2022486473Keywords:
Holocaust, Didactics, Social Sciences, Historical memory, Representativeness, cine, visual education, concentration campsAbstract
Much has been written about the impossibility of representing the Holocaust as a breakdown in the civilizing process. However, the call for silence was soon broken by a controversy of accounts that differ substantially. Since then, the debate on the relevance of realistic, melodramatic or comic, if not fantastic, narratives, their legitimacy or illegitimacy and the use of archival material in films continues to generate important doubts when it comes to the representation of horror. Precisely because it is a matter of extreme sensitivity for history in general and European History in particular, the Holocaust never ceases to challenge us with new and old questions. These questions become even more acute when selecting fragments or films to work on in the classroom.
Downloads
References
Adorno, T W. (2008). Crítica de la cultura y sociedad I. Prismas sin imagen directriz. Obra completa, 10-1. Akal.
Améry, J. (2004). Más allá de la culpa y la expiación: Tentativas de la superación de una víctima de la violencia. Pre-Textos.
Arendt, H. (2006). Eichmann en Jerusalén. De bolsillo.
Bauman, Z. (2019). Modernidad y Holocausto. Sequitur.
Didi-Huberman, G. (2004). Imágenes pese a todo. Memoria visual del Holocausto. Paidós.
Hernández Carretero, A. M. (2019). Estrategias y recursos didácticos para la enseñanza de las ciencias sociales. Pirámide.
Levi, P. (2005). Trilogía de Auschwitz [Si esto es un hombre, La tregua y Los hundidos y los salvados]. El Aleph.
UNESCO (2017). Educación sobre el Holocausto y la prevención del genocidio. Una guía para la formulación de políticas. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000258766/PDF/258766spa.pdf.multi
Unidad de Trabajo para la Cooperación Internacional sobre la Enseñanza, Conmemoración e Investigación del Holocausto (2004). Manual para docentes. Guía para la enseñanza del Holocausto.http://holocaustmusic.ort.org/fileadmin/user_upload/_imported/fileadmin/downloads/guia_para_ensenanza_del_holocausto.pdf
Rancière, J. (2010). El espectador emancipado. Manantial.
Rancière, J. (2015). El hilo perdido. Ensayos sobre la ficción moderna. Manantial.
Romney, J. (2015). Dead Man Walking. László Nemes’s troubling Son of Saul conveys the Holocaust’s full horror by keeping it out of focus. Film Comment, Noviembre-Diciembre https://www.filmcomment.com/article/son-of-saul-lazlo-nemes-pro/
Rosenstone, R. A. (2014). La historia en el cine. El cine sobre la historia. Rialp.
Rousset, D. (2012). Les Jours de notre mort. Fayard Pluriel.
Todorov, T. (2002). Memoria del mal, tentación del bien. Península.
Traverso, E. (2007). El pasado, instrucciones de uso. Historia, memoria, política. Marcial Pons.
Wiesel, E. (16 de abril de 1978). The Trivialization of the Holocaust: Semi-Fact and Semi-Fiction. New York Times, 75. https://www.nytimes.com/1978/04/16/archives/tv-view-trivializing-the-holocaust-semifact-and-semifiction-tv-view.html
Zamora, J. A. (2001). Estética del horror. Negatividad y representación ‘después’ de Auschwitz. Isegoría: Revista de Filosofía Moral y Política, 23, 183-196.
Zemon Davis, N. (2015). Historia y cine. La construcción del pasado a través de la ficción. Institución Fernando el Católico.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 José Antonio Mérida Donoso
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright remains the property of authors. Permission to reprint must be obtained from the authors and the contents of JoS cannot be copied for commercial purposes. JoS does, however, reserve the right to future reproduction of articles in hard copy, portable document format (.pdf), or HTML editions of JoS.