Syncretism and Identity: The case of the Virgen de Matanzas as a didactic resource for the teaching of intangible cultural heritage

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2019458650

Keywords:

IIntangible cultural heritage, cultural identity, syncretism, popular religiosity, heritage education, teaching resource

Abstract

Popular religiosity is one of the most evident manifestations in the values of the societies and an important and recurrent form of expression of the intangible cultural heritage. It transforms and evolves along with the social developments and plays an important role in the spread of cultural knowledge. It is, at the same time, a cardinal didactic instrument in the teaching of the history and the heritage that is linked to it. The objective of this article is to demonstrate the educational value and importance of the intangible cultural heritage, the need for its study, preservation, and dissemination of the material components that are integral in it, through an event linked to popular religiosity, of great significance and unprecedented in Matanzas culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chávez, C. E. (2007). Matanzas de Rojo y Negro. Matanzas: Ediciones Matanzas.

Boletín Pascual. (25 de diciembre 1956). La Señora de Matanzas es la Virgen Trinitaria de la Paz o Señora de la Paz. El Imparcial, p. 56.

El Imparcial. (18 de enero 1955). Virgen de Matanzas. El Imparcial, p. 56.

El Imparcial. (18 de enero 1957). Virgen de Matanzas. El Imparcial, p. 56

Ferreras, M. (2015). El patrimonio como contenido de enseñanza: análisis de concepciones y de recursos didácticos (Tesis doctoral). Huelva: Universidad de Huelva. http://hdl.handle.net/10272/12650

Galería de Matanzas (1951). Datos biográficos de Francisco Coro Marrodán. [Mecanografiado].

González, M. & Feliu, M. (2015) Educación patrimonial e identidad. El papel de los museos en la generación de cohesión social y de vínculos de petenencia a una comunidad. Clio. History and History teaching, 41. http://clio.rediris.es/n41/articulos/gonzalezFeliu2015.pdf

Kortabitarte, A., Gillate, I., Molero, B. & Delgado, A. (2015). Patrimonio, paisaje e identidad: un acercamiento desde la Educación Primaria en el País Vasco. Clio. History and History teaching, 41. http://clio.rediris.es/n41/articulos/mono/MonKort2015.pdf

López, I. (2014). La Educación patrimonial. Análisis de tratamiento didáctico del patrimonio en los libros de Texto de CCSS en la Enseñanza Secundaria (Tesis doctoral). Huelva: Universidad de Huelva. Departamento de Didáctica de las Ciencias y Filosofía.

Martín, M. J. (2012) La educación y la comunicación patrimonial: una mirada desde el museo de Huelva. (Tesis doctoral). Huelva: Universidad de Huelva. Departamento de Didáctica de las Ciencias y Filosofía. http://hdl.handle.net/10272/6048

Massó, E. (2006). La identidad cultural como patrimonio inmaterial: relaciones dialécticas con el desarrollo. Theoria, 15 (1), 89-99.

Organización de la Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2003) Texto de la Convención para la salvaguarda del patrimonio cultural inmaterial. Recuperado de https://ich.unesco.org/es/convenci%C3%B3n

Teixeira, S. (2006). Educación patrimonial: alfabetización cultural para la ciudadanía. Estudios pedagógicos (Valdivia), 32(2), 133-145. Recuperado de https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052006000200008

Published

2019-12-20

How to Cite

Hernández de la Cruz, J. M. (2019). Syncretism and Identity: The case of the Virgen de Matanzas as a didactic resource for the teaching of intangible cultural heritage. Clio. History and History Teaching, (45), 236_250. https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2019458650