Lost paths: the language and power of Romanesque art in its didactic function through its sexual representations and the humorous as pedagogy of the heterodox

Authors

  • Alfonso Revilla Carrasco Universidad de Zaragoza

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2019458657

Keywords:

Art, sexuality, romanesque, Didactics

Abstract

Artistic manifestations of sex are for the medieval man a didactic form of knowledge that liberates him from the ignorance and the fear of eternal punishment. These manifestations open medieval reality beyond prohibitions and penances to liberate the search for the deepest and most poignant of human mysteries. Sexuality, as represented in the Romanesque erotic art, becomes a transgressive testimony of lived experience fuller and more convincing than the one transmitted by the Church. These manifestations indicate a forgotten trajectory of history; a forbidden lesson.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bajtin, M. (1990). La cultura popular en la Edad Media y el Renacimiento. El contexto de Francois Rabelais. Madrid: Alianza Universidad.

Barrenaechea, E. (1984). Museo vivo de un arte pornográfico en catedrales. Tiempo, 1, 118-123.

Bergson, H. (2011). La risa. Ensayo sobre el significado de la comicidad. Buenos Aires: Godot.

Crisóstomo, S. (1958). Tratados ascéticos. Madrid: BAC.

Dufour, X. L. (1972). Teología Bíblica. Barcelona: Herder.

Eco, U. (1987a). Apostillas a El nombre de la rosa. Barcelona: Círculo de Lectores.

Eco, U. (1987b). El nombre de la rosa. Barcelona: Círculo de Lectores.

Eliade, M. (1983). Imágenes y símbolos. Madrid: Taurus.

Eliade, M. (1973). Lo sagrado y lo profano. Madrid: Guadarrama.

Fiores, S. & Goffi, T. (1989). Espiritualidad. Madrid: Paulinas.

Fraijo, M. (1985). La realidad de Dios y el drama del hombre. Madrid: Fundación Santa María.

Fumagali, V. (1988). Cuando el cielo se oscurece, la vida en la Edad Medía. Madrid: Nerea.

García, J. A. (1970). Historia General de la Alta Edad Media. Madrid: Maife.

García, J. A. (1979). La época medieval. Madrid: Alianza Universidad.

García, M. A. (1979). El románico en Santander. Santander: Librería Estudio.

Jacobelli, M. C. (1991). Risus Paschali. Barcelona: Planeta.

Leriche, F. (1985). Iniciación al arte románico. Madrid: Encuentro Ediciones.

Marcircau, J. (1975) Ritos sexuales. Barcelona: Daimon.

Martin, J. L.: (1974). Dios es alegre. Madrid: PPC.

Olmo, Á. & Varas, B. (1988). El románico erótico en Cantabria. Palencia: Lifer.

Published

2019-12-20

How to Cite

Revilla Carrasco, A. (2019). Lost paths: the language and power of Romanesque art in its didactic function through its sexual representations and the humorous as pedagogy of the heterodox. Clio. History and History Teaching, (45), 407–419. https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2019458657