Learning History through the Immersive Virtual Reality Video Game “Carthago Nova”. Proposal for the Integration of a Serious Game into the Teaching and Learning Process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2018448668

Keywords:

Serious games, videogames, ´history teaching, cultural heritage, historical significance, teaching proposal, Secondary Education

Abstract

The educational possibilities that the Immersive Virtual Reality (IVR) offers are nowadays unquestionable, although there are still few examples and proposals specifically designed for teaching purposes and educational contexts. This paper shows the first stages of an interesting initiative developed by Fundación Integra (Región de Murcia) that consist in the production of an IVR video game set in a specific historical setting as the Roman Theatre of Cartagena. This video game has been designed for HTC Vive and Oculus Rift. The video game is designed as a serious game, and it is complemented with a teaching proposal that contextualize the game and allows its introduction in the classroom. Although game and proposal has not been assessed yet in an evaluation study, the observation of the first pre-pilots suggests its positive value as it favours a more motivational and creative approach to History lessons.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ak, O. (2012). A game scale to evaluate educational computer games. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 46, 2477-2481.

Ayén, F. (2010). Los videojuegos en la didáctica de la historia. BITS. Revista de la Asociación Espiral, Educación y Tecnología, 18. https://ciberespiral.org/bits/index.html@p=65.html

Becker, K. (2016). Choosing and using digital games in the classroom. New York, NY: Springer Science+Business Media.

Cabero, J. (2003). Replanteando la tecnología educativa. Comunicar, 21, 23-30.

Cuenca, J. M. (2006). La enseñanza de contenidos sociohistóricos y patrimoniales a través de los juegos informáticos de simulación. Treballs d’Arqueologia, 12, 111-126.

Cuenca, J. M., & Martín, M. J. (2010). La resolución de problemas en la enseñanza de las ciencias sociales a través de videojuegos. Íber: Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 63, 32–42.

Cuenca, J. M., Martín, M., & Estepa, J. (2011). Historia y videojuegos. Una propuesta de trabajo para el aula de 1º de ESO. Íber: Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 69, 64-73.

Decreto 220/2015, de 2 de septiembre de 2015, por el que se establece el currículo de la Educación Secundaria Obligatoria en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia (BORM 203, 3 de septiembre de 2015).

Egea, A., & Arias, L. (2018). What is historically significant? historical thinking through the narratives of college students. Educacao e Pesquisa, 44(1) doi:10.1590/S1678-4634201709168641

Egea, A., Arias, L., & García, A. (2017). Videojuegos, historia y patrimonio: primeros resultados de una investigación educativa evaluativa en educación secundaria. RIITE. Revista Interuniversitaria de investigación en Tecnología Educativa, 2, 28-40. doi:10.6018/riite/2017/283801

Evaristo, I. S., Vega, M. V., Navarro, R., & Nakano, T. (2016). Uso de un videojuego educativo como herramienta para aprender historia del Perú. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19(2), 35-52. doi:10.5944/ried.19.2.15569

Froschauer, J., Arends, M., Goldfarb, D., & Merkl, D. (2012). A serious heritage game for art history: Design and evaluation of ThIATRO. Comunicación presentada en Proceedings of the 2012 18th International Conference on Virtual Systems and Multimedia, VSMM 2012: Virtual Systems in the Information Society, 283-290. doi:10.1109/VSMM.2012.6365936

Fu, F.-L., Su, R.-C., & Yu, S.-C. (2009). EGameFlow: A scale to measure learners’ enjoyment of e-learning games. Computers & Education, 52(1), 101–112. doi:10.1016/j.compedu.2008.07.004

Gálvez, M. del C. (2006). Aplicaciones de los videojuegos de contenido histórico en el aula. Revista ICONO14. Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes, 4, 217–230. doi:10.7195/ri14.v4i1.405

Gee, J. P. (2003). What video games have to teach us about learning and literacy. New York; Basingstoke: Palgrave Macmillan. Gee, J. P. (2009). Video Games, Learning, and “Content.” En C. T. Miller (Ed.), Games: Purpose and Potential in Education (pp. 43–53). Springer, Boston, MA. doi:10.1007/978-0-387-09775-6₃

Ghergulescu, I., & Muntean, C. H. (2012). Measurement and analysis of learner’s motivation in game-based E-learning. In D. Ifenthaler, D. Eseryel, & X. Ge (Eds.), Assessment in Game-Based Learning: Foundations, Innovations, and Perspectives (pp. 355–378). New York: Springer.

Gros, B. (2004). Pantallas, juegos y educación. La alfabetización digital en la escuela. Bilbao: Desclée De Brouwer.

Grup F9 (1998). Ciencias Sociales y juegos de ordenador: jugando con Carmen Sandiego. Cuadernos de Pedagogía, 289, 24–27.

Jiménez-Palacios, R., & Cuenca, J. M.ª (2016). Construyendo el conocimiento a través de videojuegos. El caso del ‘El Códex del Peregrino’. En L. Arias, A. I. Ponce, & D. Verdú, Estrategias y recursos para la integración del patrimonio y los museos en la educación formal (pp. 237-247). Murcia: Editum. Recuperado de http://libros.um.es/editum/catalog/book/1721

Jiménez-Palacios, R., & Cuenca, J. M.ª (2017). Libertus. Un videojuego para enseñar Roma en la ESO. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 86, 41-44. Levis, D. (1997). Los videojuegos, un fenómeno de masas. Barcelona: Paidós. Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, de Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE) (BOE 295, 10 de diciembre de 2013).

López, C. (2016). El videojuego como herramienta educativa. Posibilidades y problemáticas acerca de los serious games. Apertura. Revista de Innovación Educativa, 8(1). http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/825/539 López-Facal, R. (2014). La LOMCE y la competencia histórica. Ayer, 94(2), 273-385.

Martínez, J. M., Egea, A., & Arias, L. (2018). Evaluación de un videojuego educativo de contenido histórico. La opinión de los estudiantes. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 17(1), 61-75. doi:10.17398/1695-288X.17.1.61

Martínez, F., Prendes, M. P., Alfageme, M. B., Amorós, L., Rodríguez, T., & Solano, I. M. (2002). Herramienta de evaluación de multimedia didáctico. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 18, 71-88.

Molins-Ruano, P., Sevilla, C., Santini, S., Haya, P. A., Rodríguez, P., Sacha, G. M. (2014). Designing videogames to improve students’ motivation. Computers in Human Behavior, 31, 571-579. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2013.06.013

Moreno, M. (2010). Aprender Historia en ambientes virtuales. Tejuelo, 9(1), 58–82.

Mortara, M., Catalano, C. E., Bellotti, F., Fiucci, G., Houry-Panchetti, M., Petridis, P. (2014). Learning Cultural Heritage by Serious Games. Journal of Cultural Heritage, 15, 318-325. http://dx.doi.org/10.1016/j.culher.2013.04.004

Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato (BOE 3, 3 de enero de 2015).

Rivero, P. (2009). El aprendizaje del mundo romano: fuentes de conocimiento no formal del alumnado de secundaria. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 23, 61–69.

Seixas, P., & Morton, T. (2013). The big six: historical thinking concepts. Toronto: Nelson Education.

Šisler, V., Brom, C., Cuhra, J., Činátl, K., & Gemrot, J. (2012). Stories from the history of Czechoslovakia. A serious game for teaching history of the Czech lands in the 20th century - notes on design concepts and design process. En M. Herrlich, R. Malaka, & M. Masuch (Eds.), Entertainment Computing - ICEC 2012 (Vol. 7522, pp. 67-74). Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg. doi:10.1007/978-3-642-33542-66.

Téllez, D., & Iturriaga, D. (2014). Videojuegos y aprendizaje de la Historia: la saga Assasin’s Creed. Contextos educativos, 17, 145–155. Trenta, M. (2014). Los serious games para el aprendizaje frente al desafío de mantener estándares competitivos de jugabilidad y diseño. En J. E. Gonzálvez Vallés, Nuevas tendencias en innovación educativa superior (pp. 411-430). Madrid: Asociación Cultural y Científica Iberoamericana.

Tüzün, H., Yılmaz-Soylu, M., Karakuş, T., İnal, Y., & Kızılkaya, G. (2009). The effects of computer games on primary school students’ achievement and motivation in geography learning. Computers & Education, 52(1), 68–77. doi:10.1016/j.compedu.2008.06.008

Published

2018-12-22

How to Cite

Laura Arias Ferrer, L., Egea Vivancos, A., & García López, A. (2018). Learning History through the Immersive Virtual Reality Video Game “Carthago Nova”. Proposal for the Integration of a Serious Game into the Teaching and Learning Process. Clio. History and History Teaching, (44), 26–37. https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2018448668