Democratic memory and sites of memory in history teaching. Analysis of 4th year Secondary Compulsory Education History textbooks in the autonomous community of the Basque Country
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.20245010820Keywords:
historical memory, democratic memory, sites of memory, citizenship competence, history teaching, historical thinking, textbooks, Basque CountryAbstract
The enactment of the Law of Democratic Memory (2022) has brought the issues of democratic memory and sites of memory to the forefront of many debates, underscoring their importance in history education. This development coincided with curricular reforms in the Autonomous Community of the Basque Country, designed to align with the LOMLOE (Organic Law Amending the Organic Law on Education, 2020). This study explores the incorporation of democratic memory and sites of memory in newly adopted history textbooks in the region, alongside their integration into competence-based approaches to teaching and learning. A comprehensive analysis of the activities in 4th-year compulsory secondary education history textbooks reveals that, while these materials convey a historical narrative outlining the establishment and consolidation of contemporary democracy, notable gaps remain in fostering both historical and civic competences. Despite introducing students to historical thinking skills and promoting discussions on the impact of recent history, the thematic and procedural content of the textbooks must be better aligned with proposed activities to effectively support competence-based education.
Display downloads
References
Aguilar, P. (2008). Políticas de la memoria y memorias de la política. Alianza Editorial.
Alvén, F. (2024). Controversial issues in history teaching. Journal of Curriculum Studies, 1-17. https://doi.org/10.1080/00220272.2024.2322502 DOI: https://doi.org/10.1080/00220272.2024.2322502
Barrett, M. et al. (2018). Reference framework of competences for democratic culture (3 vols.). Council of Europe.
Barton, K. C. y McCully, A. (2007). Teaching Controversial Issues... Where Controversial Issues Really Matter. Teaching History, 127, 13-19.
Carretero, M., & Borrelli, M. (2008). Memorias recientes y pasados en conflicto: ¿cómo enseñar historia reciente en la escuela? Culture and Education, 20(2), 201-215. https://doi.org/10.1174/113564008784490415 DOI: https://doi.org/10.1174/113564008784490415
Delgado, A. (2022). La enseñanza de la Historia y los debates parlamentarios en la reforma educativa de la LOMLOE. Ayer. Revista de Historia Contemporánea, 127(3), 337-352. https://doi.org/10.55509/ayer/975 DOI: https://doi.org/10.55509/ayer/975
Delgado-Algarra, E. J. (2019). Compromiso democrático, patrimonio y memoria en la enseñanza de la historia. Revista PH, 96, 222-224. https://doi.org/10.33349/2019.96.4303 DOI: https://doi.org/10.33349/2019.96.4303
Díez Gutiérrez, E.J. (2020). La asignatura pendiente. La memoria histórica en los libros de texto escolares. Plaza y Valdés.
Domínguez Castillo, J. (2015). Pensamiento histórico y evaluación de competencias. Graó.
Estepa Giménez, J. y Delgado Algarra, E.J. (2021). Educación ciudadana, patrimonio y memoria en la enseñanza de la historia: estudio de caso e investigación-acción en la formación inicial del profesorado de secundaria. REIDICS, 8, 172-189. DOI: https://doi.org/10.17398/2531-0968.08.172
Fuertes, C. e Ibáñez, M. (2019). La represión franquista en los manuales escolares: el problemático tratamiento de un tema histórico conflictivo. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 37, 3-18. https://doi.org/10.7203/dces.37.12528 DOI: https://doi.org/10.7203/dces.37.12528
Fuertes, C. (2018). La dictadura franquista en los manuales escolares recientes: una revisión crítica. Revista Historia Autónoma, (12), 279–297. https://doi.org/10.15366/rha2018.12.015 DOI: https://doi.org/10.15366/rha2018.12.015
Galiana i Cano, V. (2018). La memoria democrática en las aulas de secundaria y bachillerato: balance de una experiencia didáctica. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 34, 3-18. DOI: https://doi.org/10.7203/dces.34.12048
Gómez Carrasco, C.J., Gonzalez Chicote, F. y López Facal, R. (2023). Memoria democrática y temas controvertidos de la enseñanza de la historia: pasado, presente y futuro. En A. Nueda Lozano, & A. Campos Posada (Coords.), Memoria democrática en Castilla La Mancha: una historia en construcción. Cuarto Centenario (pp. 21-46). Ediciones de la Universidad de Castilla La Mancha.
Gómez Carrasco, C. J. y Rodríguez Pérez, R. A. (2017). La historia como materia formativa. Reflexiones epistemológicas e historiográficas. Revista de Historiografía, 27, 265-286. https://doi.org/10.20318/revhisto.2017.3974 DOI: https://doi.org/10.20318/revhisto.2017.3974
Gómez Carrasco, C. J., Rodríguez Medina, J. y López Facal, R. (2022). History Education and Democratic Memory. An Analysis of the Opinions of Social Sciences Teachers in Initial Training. En D. Ortega-Sánchez (Ed.), Controversial Issues and Social Problems for an Integrated Disciplinary Teaching. Integrated Science, vol 8 (pp. 99-114). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08697-7_8 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-08697-7_8
Hess, D. E. y McAvoy, P. (2015). The political classroom: Evidence and ethics in democratic education. Routledge.
Lamikiz Jauregiondo, A. (2012). Historiaren irakaskuntza eta oroimenaren kultura: oroimen demokratiko baten eraikuntza bidean, XVII Congreso de Estudios Vascos: Innovación para el progreso social sostenible. Eusko Ikaskuntza (319-333).
Levy, S. y Sheppard, M. (2018). Difficult Knowledge and the Holocaust in History Education. En S. M. Alan y L. McArt (Eds.), The Wiley International Handbook of History Teaching and Learning (pp.365-387). John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781119100812.ch14 DOI: https://doi.org/10.1002/9781119100812.ch14
Ley 20/2022, de 19 de octubre, de Memoria Democrática.
López Facal, R. y Santidrián, V.M. (2011). Los "conflictos sociales candentes" en el aula. Íber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 69, 8-20.
Martínez Hita, M. y Gómez Carrasco, C.J. (2018). Nivel cognitivo y competencias de pensamiento histórico en los libros de texto de Historia de España e Inglaterra. Un estudio comparativo. Revista de Educación, 379, 145-169. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-379-364
Martínez Rodríguez, R., Sánchez Agustí, M. y Muñoz Labraña, C. (2022). Enseñar un pasado controvertido desde un presente polarizado: la memoria histórica en España desde la Perspectiva docente. Revista de Estudios Sociales, 81, 92-112. https://doi.org/10.7440/res81.2022.06 DOI: https://doi.org/10.7440/res81.2022.06
Miralles, P. e Ibagón, N.J. (2022). Historical Thinking and Controversial Issues in Social Studies Education. En D. Ortega-Sánchez (Eds.), Controversial Issues and Social Problems for an Integrated Disciplinary Teaching. Integrated Science, vol 8. (pp. 65-80). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08697-7_6 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-08697-7_6
Moreno Vera, J. R. (2018). El pensamiento crítico en la enseñanza de la historia a través de temas controvertidos. Actualidades Pedagógicas, 72, 15-28. https://doi.org/10.19052/ap.5215 DOI: https://doi.org/10.19052/ap.5215
Moreno Vera, J.R. (2020). El docente de historia frente a la era de las fake news y la posverdad. Cliocanarias, 2, 629-638.
Nora, P.(Dir.) (1984). Les lieux de mémoire. La République. Gallimard.
Pérez Garzón, S. (2012). Memoria e Historia: reajustes y entendimientos críticos. Ayer. Revista De Historia Contemporánea, 86(2), 249-261.
Prats, J. (2021). Memoria histórica y enseñanza de la historia. En I. Sáez-Rosenkranz y J. Prats (Eds.), Memoria histórica y enseñanza de la historia (pp. 1-28). Trea.
Prats, J. y Santacana, J. (2011). Por qué y para qué enseñar historia. En J. Prats (Coord.), Didáctica de la Geografía y de la Historia (13-29). Graó.
Sáiz, J. (2013). Alfabetización histórica y competencias básicas en libros de texto de historia y en aprendizajes de estudiantes. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 27, 43-66. https://doi.org/10.7203/dces.27.2648 DOI: https://doi.org/10.7203/dces.27.2648
Santisteban, A. (2019). La enseñanza de las Ciencias Sociales a partir de problemas sociales o temas controvertidos: estado de la cuestión y resultados de una investigación. El Futuro del Pasado, 10, 57-79. http://dx.doi.org/10.14516/fdp.2019.010.001.002 DOI: https://doi.org/10.14516/fdp.2019.010.001.002
Seixas, P. y Morton, T. (2013). The Big Six. Historical Thinking Concepts. Nelson Education.
Stradling, R. (2003). Multiperspectivity in History Teaching: a Guide for Teachers. Council of Europe.
Valls, R., Parra, D. y Fuertes, C. (2017). Los temas históricos conflictivos y su abordaje escolar: un ejemplo español. Clío y Asociados, 25, 8-21. https://doi.org/10.14409/cya.v0i25.6917 DOI: https://doi.org/10.14409/cya.v0i25.6917
Wüstenberg J. (2023). Memory and democracy: a complex relationship. Magazine of the European Observatory on Memories. 21.12.2023. https://europeanmemories.net/magazine/memory-and-democracy-a-complex-relationship/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Amaia Lamikiz Jauregiondo, Ander Delgado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright remains the property of authors. Permission to reprint must be obtained from the authors and the contents of JoS cannot be copied for commercial purposes. JoS does, however, reserve the right to future reproduction of articles in hard copy, portable document format (.pdf), or HTML editions of JoS.
How to Cite
Accepted 2024-11-04
Published 2024-12-19