Local heritage to train citizens: a proposal for didactic innovation based on documentary sources
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2024509534Keywords:
historical thinking, documentary sources, local heritage, LOMLOE, didactic innovation, secondary educationAbstract
The new curriculum fosters an organization of Social Sciences from a thematic perspective, suitable for working from a transdisciplinary approach oriented towards new educational demands, and which helps to promote analytical thinking and the development of critical thinking. In this work, a didactic application aimed at Secondary Education has been developed which, from the local context, responds to this reality and need, addressing various contents of Social Sciences, especially those related to citizenship, while also working on various competencies that help understand the processes of cause and effect, change and continuity, or the complexity and diversity of our society.
Display downloads
References
Canals, R. y González-Monfort, N. (2011). El currículo de Conocimiento del Medio Social y Cultural, y la formación de competencias. En A. Santisteban y J. Pagès (Coords.), Didáctica del Conocimiento del Medio Social y Cultural en la Educación Primaria: ciencias sociales para aprender, pensar y actuar (pp. 41-62). Síntesis.
Casal, G. (1988). Historia Natural y Médica del Principado de Asturias. Servicio de Publicaciones del Principado de Asturias.
García-Morís, R., Muriano, M. y Bas, B. (2021). Our space at the heart of the smallpox vaccine expedition: A service-learning project for social studies and citizenship education in Galicia (Spain). JSSE-Journal of Social Science Education, 20(4), 147-177. https://doi.org/10.11576/jsse-4440
Guerrero-Elecalde, R. (2020). El uso de fuentes documentales para la enseñanza de la historia local de Córdoba. El Catastro de Ensenada como recurso didáctico. ENSAYOS. Revista De La Facultad De Educación De Albacete, 35(2), 55–69. https://doi.org/10.18239/ensayos.v35i2.2334 DOI: https://doi.org/10.18239/ensayos.v35i2.2334
Guerrero-Elecalde, R. y Chaparro-Sainz, Á. (2019). La investigación como recurso didáctico para la formación de docentes en competencias de pensamiento histórico. REIDICS. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 5, 111-128. https://doi.org/10.17398/2531-0968.05.111 DOI: https://doi.org/10.17398/2531-0968.05.111
INE (1990). Censo de Floridablanca 1787. Tomo IV Comunidades Autónomas del Norte Atlántico. Instituto Nacional de Estadística.
Legardez, A. (2003). L’enseignement des questions sociales et historiques, socialement vives. Le cartable de Clio, 3, 245-253. https://ecoleclio.hypotheses.org/625/clio3
López-Serrano, M. J., García-Morís, R., López-Fernández, J. A. y Medina-Quintana, S. (2022). Narrativas y Didáctica de las Ciencias Sociales: el Pensamiento Histórico del Futuro Profesorado en Educación Primaria. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 12(3), 275-294. http://dx.doi.org/10.447/remie.5919 DOI: https://doi.org/10.17583/remie.5919
Marolla, J. y Pagès, J. (2015). Ellas sí tienen historia: Las representaciones del profesorado chileno de secundaria sobre la enseñanza de la historia de las mujeres. Clío & Asociados, 20-21, 223-236.
Pastor-Blázquez, M. y Santisteban-Cimarro, A. (Coords.) (2020). Didácticas específicas aplicadas a través del patrimonio local. Paraninfo.
Ross, E. y Vinson, K. (2012). La educación para una ciudadanía peligrosa. Enseñanza de las ciencias sociales: revista de investigación, 11, 73-86. https://raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/263458
Ruiz-Martín, H. (2020). ¿Cómo aprendemos? Una aproximación científica al aprendizaje y la enseñanza. Graó.
Santisteban, A. (2009). Cómo trabajar en clase la competencia social y ciudadana. Aula de innovación educativa, 187, 12-15.
Santisteban, A. (2010). La formación de competencias de pensamiento histórico. Clío & Asociados, 14, 34-56. https://www.clio.fahce.unlp.edu.ar/article/view/clion14a03 DOI: https://doi.org/10.14409/cya.v1i14.1674
Santisteban, A. (2019). La enseñanza de las Ciencias Sociales a partir de problemas sociales o temas controvertidos. Estado de la cuestión y resultados de una investigación. El Futuro del Pasado: revista electrónica de historia, 10, 57-79. https://doi.org/10.14516/fdp.2019.010.001.002 DOI: https://doi.org/10.14516/fdp.2019.010.001.002
Townsend, J. (1988). Viaje por España en la época de Carlos III (1786-1787). Turner.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Patricia Suárez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright remains the property of authors. Permission to reprint must be obtained from the authors and the contents of JoS cannot be copied for commercial purposes. JoS does, however, reserve the right to future reproduction of articles in hard copy, portable document format (.pdf), or HTML editions of JoS.
How to Cite
Accepted 2024-08-28
Published 2024-12-19