Local heritage to train citizens: a proposal for didactic innovation based on documentary sources

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2024509534

Keywords:

historical thinking, documentary sources, local heritage, LOMLOE, didactic innovation, secondary education

Abstract

The new curriculum fosters an organization of Social Sciences from a thematic perspective, suitable for working from a transdisciplinary approach oriented towards new educational demands, and which helps to promote analytical thinking and the development of critical thinking. In this work, a didactic application aimed at Secondary Education has been developed which, from the local context, responds to this reality and need, addressing various contents of Social Sciences, especially those related to citizenship, while also working on various competencies that help understand the processes of cause and effect, change and continuity, or the complexity and diversity of our society.

Display downloads

References

Canals, R. y González-Monfort, N. (2011). El currículo de Conocimiento del Medio Social y Cultural, y la formación de competencias. En A. Santisteban y J. Pagès (Coords.), Didáctica del Conocimiento del Medio Social y Cultural en la Educación Primaria: ciencias sociales para aprender, pensar y actuar (pp. 41-62). Síntesis.

Casal, G. (1988). Historia Natural y Médica del Principado de Asturias. Servicio de Publicaciones del Principado de Asturias.

García-Morís, R., Muriano, M. y Bas, B. (2021). Our space at the heart of the smallpox vaccine expedition: A service-learning project for social studies and citizenship education in Galicia (Spain). JSSE-Journal of Social Science Education, 20(4), 147-177. https://doi.org/10.11576/jsse-4440

Guerrero-Elecalde, R. (2020). El uso de fuentes documentales para la enseñanza de la historia local de Córdoba. El Catastro de Ensenada como recurso didáctico. ENSAYOS. Revista De La Facultad De Educación De Albacete, 35(2), 55–69. https://doi.org/10.18239/ensayos.v35i2.2334 DOI: https://doi.org/10.18239/ensayos.v35i2.2334

Guerrero-Elecalde, R. y Chaparro-Sainz, Á. (2019). La investigación como recurso didáctico para la formación de docentes en competencias de pensamiento histórico. REIDICS. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 5, 111-128. https://doi.org/10.17398/2531-0968.05.111 DOI: https://doi.org/10.17398/2531-0968.05.111

INE (1990). Censo de Floridablanca 1787. Tomo IV Comunidades Autónomas del Norte Atlántico. Instituto Nacional de Estadística.

Legardez, A. (2003). L’enseignement des questions sociales et historiques, socialement vives. Le cartable de Clio, 3, 245-253. https://ecoleclio.hypotheses.org/625/clio3

López-Serrano, M. J., García-Morís, R., López-Fernández, J. A. y Medina-Quintana, S. (2022). Narrativas y Didáctica de las Ciencias Sociales: el Pensamiento Histórico del Futuro Profesorado en Educación Primaria. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 12(3), 275-294. http://dx.doi.org/10.447/remie.5919 DOI: https://doi.org/10.17583/remie.5919

Marolla, J. y Pagès, J. (2015). Ellas sí tienen historia: Las representaciones del profesorado chileno de secundaria sobre la enseñanza de la historia de las mujeres. Clío & Asociados, 20-21, 223-236.

Pastor-Blázquez, M. y Santisteban-Cimarro, A. (Coords.) (2020). Didácticas específicas aplicadas a través del patrimonio local. Paraninfo.

Ross, E. y Vinson, K. (2012). La educación para una ciudadanía peligrosa. Enseñanza de las ciencias sociales: revista de investigación, 11, 73-86. https://raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/263458

Ruiz-Martín, H. (2020). ¿Cómo aprendemos? Una aproximación científica al aprendizaje y la enseñanza. Graó.

Santisteban, A. (2009). Cómo trabajar en clase la competencia social y ciudadana. Aula de innovación educativa, 187, 12-15.

Santisteban, A. (2010). La formación de competencias de pensamiento histórico. Clío & Asociados, 14, 34-56. https://www.clio.fahce.unlp.edu.ar/article/view/clion14a03 DOI: https://doi.org/10.14409/cya.v1i14.1674

Santisteban, A. (2019). La enseñanza de las Ciencias Sociales a partir de problemas sociales o temas controvertidos. Estado de la cuestión y resultados de una investigación. El Futuro del Pasado: revista electrónica de historia, 10, 57-79. https://doi.org/10.14516/fdp.2019.010.001.002 DOI: https://doi.org/10.14516/fdp.2019.010.001.002

Townsend, J. (1988). Viaje por España en la época de Carlos III (1786-1787). Turner.

Downloads

Published

2024-12-19

How to Cite

Suárez, P. (2024). Local heritage to train citizens: a proposal for didactic innovation based on documentary sources. Clio. History and History Teaching, 50, 233-258. https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2024509534
Received 2023-07-11
Accepted 2024-08-28
Published 2024-12-19

Similar Articles

1-10 of 138

You may also start an advanced similarity search for this article.